16-04-16 - Reisverslag uit Qormi, Malta van Varsha Beun - WaarBenJij.nu 16-04-16 - Reisverslag uit Qormi, Malta van Varsha Beun - WaarBenJij.nu

16-04-16

Door: Varsha Beun

Blijf op de hoogte en volg Varsha

16 April 2016 | Malta, Qormi

Vandaag was een ontspannen dagje. We hebben allemaal een beetje uitgeslapen, want het was namelijk laat geworden gisteren op Skype met het thuisfront. Om 9;00 uur voelde ik mij uitgeslapen en heb ik me opgefrist en omgekleed. Om 9;30 uur zat ik aan het ontbijt samen met mijn hostpapa Raymond. Hostmama was al vertrokken richting haar moeder, want ze hadden een afspraak. Toen ik klaar was met mijn chocoladeschelpjes ontbijtje met thee met melk en suiker, vertrokken mijn hostpa en ik samen naar Mdina (de stille stad), een plaatsje in het midden van Malta. Je hebt daar uitzicht over driekwart van heel Malta. Een prachtige stad met oude gebouwen die zelfs nog uit de Middeleeuwen en de Barok stammen. Hostpapa vertelde dat Mdina geluk had dat het niet gebombardeerd is tijdens alle oorlogen die gevoerd zijn. Voor de rest was bijna heel Malta getroffen tijdens WW2. De kathedraal van Mdina, de St. Paul’s Cathedral, heeft 2 klokken. De linker wijst de datum aan en de rechter wijst de tijd aan. Dat doen ze om de duivel te verwarren, want in Malta zijn de meeste inwoners Rooms-katholiek. Nadat we foto’s van de kathedraal hebben genomen, hoorden we hele harde ‘’schoten’’. Na alle enge berichten de afgelopen weken was ik erg geschrokken van deze knallen, maar het bleek vuurwerk te zijn. Omdat Malta niet zo vlak is als Nederland, weergalmden de vuurwerk knallen waardoor het leek alsof er bommen ontploften. Raymond vertelde mij dat er een feest gevierd wordt aankomende zaterdag, daar gaan we als het goed is naartoe. Vandaar het vuurwerk. Toen we klaar waren in Mdina gingen we groente en fruit kopen op de markt. Alles wat ze daar verkochten kwam vers van het land. Ik heb nog nooit zulke grote tomaten en komkommers gezien. De helft van alle groente- en fruitsoorten die ik daar zag liggen, heb ik nog nooit in Nederland gezien. Het rook allemaal heel vers. Ray vertelde me dat hij en Grace daar iedere zaterdag naartoe gaan om verse inkopen te doen. Na de inkopen reden we naar Dingli, een stadje aan de kust met kliffen. Er springen heel veel Maltezers van deze kliffen af. Er gaat een gerucht rond dat er een meisje met een depressie een relatie had met haar psycholoog. Ze konden niet samen zijn dus is zij van de klif ‘’gesprongen’’. De psycholoog zou ook ‘’gesprongen’’ zijn, maar hij is niet dood gegaan. Er wordt nu onderzocht of er sprake is van moord. Heeft de psycholoog geprobeerd om het meisje te doden? Of andersom? Waarom leeft hij nog? Allemaal speculaties rondom dit verhaal, super creepy. Ik kreeg echt kippenvel toen Ray me dit vertelde. Ook kan je volledige auto’s vinden onderaan de kliffen, want als een auto kapot ging, dumpten Maltezers hun auto hier en gaven ze hem op als gestolen, zodat ze een nieuwe auto kregen van de verzekering. De verzekeringen hadden deze oplichterijen wel al heel snel door waardoor er nu de hele dag bewakers langs de kliffen lopen. Het was al laat, 15;00 uur, dus zijn we naar huis gegaan om te lunchen. Hostmama kwam vlak na ons thuis. We hebben sandwiches met kip, sla en tomaat gegeten. Daarna was het dutje tijd (siësta). Ik pakte even mijn momentje om al mijn berichtjes te checken en iedereen eventjes een berichtje te sturen. Daarna ging ik naar buiten, het dakterras op, om een boek te lezen in de zon. Het was op dat moment 22 graden en het waaide zachtjes, perfect weer dus om buiten te zitten en te ontspannen. Om 18;00 uur hebben Grace en ik pompoensoep gemaakt en stopten we de tonijnquiche in de oven. Het eten was echt heerlijk. Tijdens het koken hebben we veel gekletst over haar familie en kinderen, werk, andere studenten die ze heeft gehad en mijn opleiding. Raymond en Grace zijn 2 super lieve personen en ik prijs mezelf gelukkig dat ik hier terecht ben gekomen, want Grace vertelde me dat ik het echt een heel stuk slechter had kunnen treffen. Ze hoort wel eens verhalen van andere hostfamilies, maar die doen het alleen maar voor het geld. Grace en haar man vinden dit ook echt leuk om te doen. Als toetje hebben we ricotta cannoli gegeten. Echt heerlijk. Het is een soort koek met room, nootjes en chocola. Ik ben echt verliefd erop hahaha. Morgen gaan we naar het strand samen met de dochten van hostpa en –ma. Gelukkig ben ik mijn bikini niet vergeten. Ik heb er zin in!!
Welterusten/IlLejl itajjeb

  • 17 April 2016 - 03:50

    Mama :

    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan. Je verdient het. Liefs en kusjes mamsy

  • 17 April 2016 - 11:32

    Eva:

    Weer een mooi verslag. Leuk dat je ook de omgeving aan het verkennen bent en fijn dat je zulke aardige hostouders hebt.
    Dikke kus van oma

Tags: Qormi, Malta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Varsha

A travel and internship blog dedicated to my Wiswex experience at First Steps in Malta.

Actief sinds 14 April 2016
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 6345

Voorgaande reizen:

15 April 2016 - 01 Mei 2016

Malta

Landen bezocht: